De motivatie van uw werknemers: impact en mogelijke oppeppers

motivatie personeel

Het is algemeen bekend dat de stemming onder medewerkers en de sfeer op het werk bepalend zijn voor de motivatie van uw personeel. Niemand komt ’s ochtends graag op een werkvloer waar collega’s elkaar amper goedemorgen wensen, waar elke dag steen en been wordt geklaagd en waar verjaardagen of kleine successen ongemerkt voorbijgaan. Maar heeft de motivatie van werknemers ook een rechtstreekse impact op de prestaties van uw onderneming? En zo ja, hoe kunt u er als werkgever voor zorgen dat uw personeel zich goed voelt op het werk en gemotiveerd zijn steentje bijdraagt?

Download het rapport

Hoe gemotiveerd is de Nederlandse werknemer?

Uit een onderzoek van Monsterboard blijkt dat maar liefst twee op de vijf Nederlandse werknemers ongemotiveerd zijn en niet enthousiast over hun werk. En dat is slecht nieuws, want ongemotiveerde medewerkers presteren niet alleen slechter, maar zijn ook vaker afwezig, leveren slechtere service en gaan sneller op zoek naar een andere baan. Het omgekeerde geldt natuurlijk net zo goed: gemotiveerde werknemers …

  • … zijn bereid om dat stapje extra te zetten;
  • … nemen initiatief en denken mee over mogelijke verbeterprocessen;
  • … zijn productief, energiek en enthousiast, wat afstraalt op hun collega’s;
  • … hebben een laag ziekteverzuim en blijven langer bij dezelfde werkgever.

Hoewel één ontevreden werknemer misschien niet meteen zorgwekkend lijkt, kan het effect groter worden en op termijn enorme schade aanrichten – niet alleen bij de rest van uw medewerkers, maar ook onder uw klanten. Zo is één vernietigende review van een ontevreden klant soms al voldoende om permanente reputatieschade te veroorzaken. Bovendien zijn er zelfs aan het vertrek van één medewerker heel wat kosten verbonden.

Autonome motivatie is van levensbelang

Hoewel we motivatie vaak als een monolithisch blok beschouwen, is de term eigenlijk onder te verdelen in verschillende subsoorten. Zo stelt de zelfdeterminatietheorie (ZDT) – een van de meest recente motivatietheorieën – dat méér motivatie niet noodzakelijk betere resultaten geeft als die motivatie een externe in plaats van een interne oorzaak heeft. Wetenschappers maken onderscheid tussen ‘gecontroleerde motivatie’, waarbij de werknemer interne of externe druk voelt om te presteren, en ‘autonome motivatie’, waarbij medewerkers hun werk spontaan en graag doen, omdat ze dit zinvol vinden of er passie voor hebben. Als werkgever bent u erbij gebaat om autonome motivatie te stimuleren, omdat alleen dit type motivatie voor meer productiviteit en betere resultaten zorgt.

Waarom materiële beloningen hun effect missen

Als werkgever bent u misschien geneigd om materiële beloningen te gebruiken om uw personeel tevreden te houden, zoals een bonus of een auto van de zaak. Toch is dit niet de beste manier om werknemers te motiveren. Want zodra deze externe stimulansen wegvallen of afnemen – wat gezien de afgelopen financiële crisis geen ondenkbaar scenario is – verdwijnt voor hen meteen ook de belangrijkste reden om goed te presteren of een extra inspanning te leveren, zeker voor werkkrachten die zich in de loop van de jaren echt hebben vastgepind op die bonussen. Daarnaast worden bonussen in de praktijk vaak gebruikt om werknemers te sturen en onder druk te zetten – tenminste, zo wordt dit vaak ervaren. Die drukt brengt niet alleen extra stress met zich mee, maar zorgt er bovendien voor dat medewerkers minder creatief zijn en minder initiatief nemen. Ze voelen zich immers verplicht om een vooraf bepaald traject af te leggen om hun bonus ‘te verdienen’.

Op lange termijn is het veel beter om uw personeel aan te moedigen om vrijwillig wat extra’s te doen, gewoon omdat ze hun baan interessant vinden en het belang ervan inzien. Een zinvolle invulling wordt met andere woorden belangrijker dan een vaste route die uw personeel moet afleggen om ‘de voorgehouden wortel’ te bemachtigen.

Uw personeel gemotiveerd houden

Als uw personeel gemotiveerd en tevreden is, verandert niet alleen hun houding ten aanzien van hun werk, maar ook van hun collega’s, leidinggevenden en de organisatie in het algemeen. Gelukkig zijn er tal van manieren om die verandering teweeg te brengen.

1.      Een open dialoog creëren

In de meeste bedrijven verloopt de communicatie ‘top-down’, waarbij werknemers moeten luisteren naar wat werkgevers te vertellen hebben. Door deze rol om te draaien, houdt u de vinger aan de pols en krijgen problemen geen kans om te escaleren. Bovendien laat u uw personeel zo merken dat hun mening ertoe doet, wat de betrokkenheid en inzet alleen maar ten goede komt. Als werknemers zinvolle keuzemogelijkheden krijgen, hebben ze tot slot minder het gevoel dat hen werk wordt opgelegd en krijgen ze meer autonomie.

2.      Opleiding en ondersteuning aanbieden

De meeste ongemotiveerde werkkrachten vinden dat ze hun talenten en mogelijkheden niet ten volle benutten, of hebben het gevoel dat hun baan ze boven de pet gaat en dat ze hier niet voldoende hulp bij krijgen. Wat hun specifieke situatie ook is, uw personeelsleden hebben behoefte aan opleiding en training om hun vaardigheden aan te scherpen en nieuwe skills te ontwikkelen. Door werknemers hun eigen carrièrepad te laten uitstippelen, krijgen ze meer zelfvertrouwen en een sterkere band met ‘hun’ bedrijf.

3.      Een gezonde(re) levensstijl promoten

Hoewel het strikt genomen buiten uw invloedssfeer ligt, zijn mentaal en fysiek gezonde werknemers ook gelukkigere werknemers. Daarnaast zijn ze minder vaak ziek en zijn ze productiever. Daarom is het van cruciaal belang om uw personeel bijvoorbeeld aan te moedigen om elk uur vijf minuten te gaan staan of een rondje te lopen – een kleine inspanning die een enorme boost is voor het humeur en het energiepeil. Want misschien bent u als leidinggevende gevleid door medewerkers die lange dagen maken, maar uiteindelijk stimuleert een wedstrijdje ‘wie boekt de meeste uren’ niet de productiviteit, maar wel het aantal burn-outs.

4.      Goed werk belonen

Als uw medewerkers zich inzetten voor het bedrijf, moeten ze weten dat hun inspanningen gewaardeerd worden. Dat hoeft helemaal niet veel moeite te kosten: u bereikt bijvoorbeeld al veel door hen te complimenteren tijdens een personeelsvergadering of – als u het hele team in het zonnetje wil zetten – hen te trakteren op een etentje tijdens de lunch.

Wat het personeel precies motiveert, verschilt van organisatie tot organisatie, maar de basisregels zijn overal hetzelfde. Als u naar de behoeften van uw medewerkers luistert en er de juiste actiepunten aan koppelt, volgen motivatie, betrokkenheid en productiviteit vanzelf.

Download het rapport

Deze pagina delen