Werven via social media wint aan populariteit

21 December 2014

Werven via social media wint aan populariteit

  • 38% van de Nederlandse HR-managers vervult functies via LinkedIn, 22% via Facebook
  • Belangrijkste voordelen van online werven: vacatures promoten en geschikte kandidaten vinden
  • Gecombineerde aanpak van traditionele en digitale middelen in wervingsproces

Amsterdam, 9 december 2014 – Met ruim 4,5 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen en het dubbele aantal Facebook-accounts, heeft de Nederlandse HR-manager toegang tot een schat aan informatie over potentiële kandidaten. Online werven via social media wint daarom aan populariteit. Waar vorig jaar slechts 19% van de HR-managers aangaf LinkedIn te gebruiken in hun wervingsproces, geeft nu ruim één derde (38%) aan een geschikte kandidaat te hebben gevonden via LinkedIn en bijna een kwart (22%) via Facebook. Dit blijkt uit onderzoek van Robert Half Nederland, gespecialiseerd in de werving van financiële professionals, boekhoudkundige professionals en administratief ondersteunend personeel.

Social media zijn snel, altijd toegankelijk en maken voor veel mensen deel uit van hun dagelijks leven. De groei in het gebruik van social media in het wervingsproces lijkt daarom een logisch gevolg. Toch gaven vier van de vijf (79%) CFO's in eerder onderzoek van Robert Half aan meer vertrouwen te hebben in een traditioneel CV dan in de informatie op een LinkedIn-profiel. 83 procent van hen twijfelde bovendien aan de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn-profielen.

"Door het toenemende gebruik van social media hebben deze een vaste plek ingenomen in het wervingsproces, maar dit betekent niet dat het traditionele CV verdwijnt”, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. "Wij adviseren een gecombineerde aanpak van traditionele, digitale en externe middelen. Social media stellen recruiters in de gelegenheid om snel informatie over een kandidaat te weten te komen en mogelijk meteen contact op te nemen. Een CV kan daarnaast een mooie aanvulling zijn met meer achtergrondinformatie over de werkervaring en nevenactiviteiten."

Wat zijn de grootste voordelen van het gebruik van social media bij het werven van kandidaten?

  • Het plaatsen/promoten van vacatures (31%)
  • Het vinden van kandidaten (31%)
  • Het beoordelen van de achtergrond van een kandidaat (14%)
  • Het bekijken van de aanwezigheid op social media van een kandidaat (14%)
  • Het controleren van referenties (12%)

ron: Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Robert Half onder 200 Nederlandse HR-managers

Verschillen

De mate waarin online werven een rol speelt in de zoektocht naar de geschikte kandidaat verschilt per functiesoort. Zo geeft 42% van de Nederlandse HR-managers aan geen social media te gebruiken in de werving van functies op executive-niveau tegenover 23% bij staffuncties. De belangrijkste voordelen van online werven ten opzichte van traditioneel werven zijn volgens de HR-managers het promoten van vacatures en het vinden van geschikte kandidaten (beiden 31%).

Tips van Stephan Renken voor een representatief LinkedIn-profiel: "Het is uiteraard belangrijk om je LinkedIn-profiel up-to-date te houden en ervoor te zorgen dat deze compleet is: zorg bijvoorbeeld voor een professionele foto en geef naast je functietitel een korte samenvatting van je huidige werkzaamheden. Daarnaast is het nuttig om je social presence onder de loep te nemen: waar ben je online actief en welke informatie komt een HR-manager tegen wanneer hij je Googled? Dit betekent niet dat het goed is als je helemaal niet vindbaar bent: probeer een balans te vinden tussen te veel informatie en te weinig informatie door bepaalde social media accounts gedeeltelijk af te schermen."

Share This Page