Robert Half Personeelsbarometer 2014

27 January 2014

STIJGEND OPTIMISME MAAKT DAT CFO’S VEEL MEER FINANCIËLE PROFESSIONALS WERVEN IN 2014

• 19% meer bedrijven werven personeel in 2014 (66% in 2013 versus 85% in 2014)
  • Het vertrouwen in economische groei van Nederland is gestegen van 80% naar 87%
  • Redenen voor werving zijn uitbreiding van het product- of dienstenaanbod en de start van nieuwe projecten

Amsterdam, 28 januari 2014 – CFO’s zijn optimistisch over de groei van de Nederlandse economie en plannen daarom een uitbreiding van het product- of dienstenaanbod of het starten nieuwe projecten in 2014. Uit de ‘Personeelsbarometer 2014’ van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële professionals en administratief ondersteunend personeel, blijkt dat dit een positief effect heeft op het werven van financiële professionals. Was er een jaar geleden nog 80% vertrouwen onder financieel directeuren, inmiddels is dit gestegen naar 87%. De optimistische groeiverwachting uit zich vooral in de wervingsplannen van de bedrijven. 85% van de bedrijven is van plan extra of open vacatures in te vullen in de eerste helft van 2014. Vorig jaar was dat nog 66%. Vooral middelgrote bedrijven (100 tot 300 werknemers) zijn positief, 9 op 10 geeft aan in 2014 meer mensen aan te nemen.

De drie belangrijkste redenen die CFO’s noemen om in de eerste helft van 2014 meer permanente finance- of accountingprofessionals te werven zijn:uitbreiding van product- of dienstenaanbod (54%), nieuwe projecten (44%), en het betreden van nieuwe markten (42%).

“De financieel directeuren van kleinere bedrijven zijn nog voorzichtig. Het grootste deel gaat nieuwe vacatures invullen, maar een derde zet de wervingsplannen in de koelkast. Vrijgekomen posities worden niet ingevuld en er worden geen nieuwe posities gecreëerd. Of deze bevriezing nodig is om het hoofd boven water te houden of omdat deze bedrijven (wellicht onnodig) voorzichtig zijn, is lastig in te schatten,” vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Als dit slechts een voorzichtigheid is, kan er iets voor te zeggen zijn toch de stap te maken om nieuwe krachten aan te trekken. Fris toptalent kan namelijk de groei en concurrentiepositie van het bedrijf een boost geven en die investering is daarom het overwegen waard.”

CFO’s optimistisch over groeimogelijkheden

Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in het optimisme onder CFO’s over de groei van de Nederlandse economie. In 2012 was iets meer dan de helft (55%) van de CFO’s optimistisch. In 2013 was dat al 8 op de 10 en nu is dit optimisme gestegen naar 87%. Het vertrouwen in de groei van het eigen bedrijf is gelijk gebleven in vergelijking met 2013: 9 op de 10 CFO’s zijn positief over de groei van het eigen bedrijf in 2014. In 2012 lag dit veel lager, slechts tweederde had toen vertrouwen in de bedrijfsgroei. Vooral CFO’s van grote bedrijven met een personeelsbestand van minimaal 300 werknemers zijn erg positief. Bij kleine bedrijven met maximaal 100 werknemers ligt dit iets lager, op 84%.

“Als de Personeelsbarometer van 2014 één duidelijke trend laat zien, dan is dat een stijgend optimisme,” aldus Stephan Renken. “In 2013 waren veel CFO’s al erg optimistisch over de groeimogelijkheden van de economie en het eigen bedrijf. In 2014 is dit optimisme alleen maar toegenomen. Wij hopen dat deze stijgende lijn door blijft zetten, zodat er op de arbeidsmarkt meer ruimte komt voor financiële toptalenten en starters.”

Document: Lees hier het volledige persbericht