Preventie werkstress en burn-out ook in 2015 belangrijk aandachtspunt

19 February 2015

Meer dan een derde van de Nederlandse HR-managers zegt dat een burn-out regelmatig voorkomt

  • 34% van de Nederlandse HR-managers zegt dat een burn-out regelmatig voorkomt binnen hun organisatie
  • Het stimuleren van een collegiale omgeving en het herzien van functies en taken worden als voornaamste oplossingen aangedragen om werkstress te voorkomen
  • 50% doet of zal een beroep doen op extra uitzendkrachten en nog eens 47% op extra vast personeel met als doel de werkstress voor bestaande werknemers op te vangen

Amsterdam, 18 februari 2015 – In november 2014 vestigde Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) al de aandacht op stress op de werkvloer met de "Check je Werkstress Week". Dat deze aandacht zeer terecht is, wordt bevestigd door Nederlandse HR-managers: maar liefst 34% van de Nederlandse HR-managers geeft aan dat een burn-out regelmatig voorkomt binnen zijn of haar organisatie. HR-managers voeren daarom maatregelen in om werkstress en burn-outs te voorkomen. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek onder 200 Nederlandse HR-managers uitgevoerd in opdracht van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals.

Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland licht toe: "Werknemers die te kampen hebben met werkstress kunnen uitgeput en gedemotiveerd geraken en dit kan leiden tot een burn-out. Dit is op de eerste plaats erg vervelend voor de individuele werknemer, maar het effect op de organisatie mag ook niet worden onderschat. Werkstress en burn-out kunnen namelijk ook de bedrijfsproductiviteit aantasten. Bedrijven nemen daarom in toenemende mate maatregelen om deze problematiek tegen te gaan."

Bedrijven nemen maatregelen

De voornaamste maatregelen die HR-managers in 2015 invoeren of van plan zijn in te voeren, zijn gericht op het herzien van de baaninhoud (68%) en de optimalisatie van de werkomgeving (64%). Ook maatregelen in het kader van de bevordering van de balans tussen werk en privé worden in grote mate ingevoerd binnen het bedrijf. Toch beroepen heel wat bedrijven zich ook op externe middelen: 50% van de Nederlandse HR-managers doet of zal een beroep doen op extra uitzendkrachten en nog eens 47% op extra vast personeel met als doel de werkstress voor bestaande werknemers op te vangen.

strong>Maatregelen die HR-managers in 2015 invoeren of van plan zijn in te voeren om werkstress onder werknemers te verminderen/voorkomen

Herziening/herstructurering van functies en taken 68%
Stimulering van een collegiale omgeving 64%
Stimulering van werknemers om vrij te nemen 54%
Aanbieden van mogelijkheden voor flexibel werken of thuiswerken 54%
Stimulering van teambuildingactiviteiten en feestelijke evenementen 51%
Extra in dienst nemen van tijdelijk personeel/uitzendkrachten 50%
Extra in dienst nemen van vast personeel 47%

Bron: Enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half onder 200 HR-managers in Nederland.

Stephan Renken vult aan: "Overuren, lange werkdagen en een hoge werklast zijn allemaal mogelijke oorzaken van werkstress en burn-out. Om de negatieve gevolgen hiervan op de bedrijfsproductiviteit tegen te gaan, kan het werven van een extra werknemer uitkomst bieden. Drukke werkperiodes kunnen zo beter gemanaged worden wat de druk op zowel de bedrijfsafdeling als de individuele werknemer verlicht en het risico op werkstress en burn-outs bij medewerkers beperkt."

Een burn-out voorkomen

Werknemers kunnen ook zelf stappen ondernemen om een burn-out te voorkomen. Hieronder een aantal bruikbare tips:

  • Benoem wat je verwacht van je werk: Wat vind je belangrijk in het leven, en in het bijzonder in je werk? Je werk neemt een groot deel van je tijd in beslag. Denk er dus goed over na en zorg dat je weet wat je wilt en wat er bij je past.
  • Zoek een creatieve uitlaatklep: Om de 'werkknop' in je hoofd om te draaien, helpt het als je een creatieve uitlaatklep hebt. Iets waar je je in kunt uitleven en wat je gedachten volledig in beslag neemt. Denk na wat jou helpt om het werk even te vergeten.
  • Neem tijd voor beweging en ontspanning: Altijd maar blijven doorgaan is het recept voor een burn-out. Neem regelmatig pauzes om te eten, te sporten of gewoon om een babbeltje te maken met een collega. Zo kom je tijdens de werkdag mentaal tot rust en heb je even bijgetankt om daarna weer met een fris hoofd verder te werken.
  • Onderhoud je sociale contacten: Wie tot over zijn oren in het werk zit en het gevoel heeft dat niet langer aan te kunnen, is geneigd om dat voor zichzelf te houden. Het is echter veel beter om over je bezorgdheden en problemen te praten. Zoek steun bij collega's, vrienden en familie en ga sociale contacten niet uit de weg. Zo beland je minder snel in een negatieve gedachtenspiraal.

Document: Preventie werkstress en burn-out ook in 2015 belangrijk aandachtspunt

Share This Page