6 essentiële vragen over de bedrijfscultuur voor tijdens je gesprek

Geplaatst door Robert Half on 20/08/2018

De cultuur van het bedrijf waar je werkt is ontzettend bepalend voor je werkplezier, zo schreven we al in een eerdere blogpost. Maar een bedrijf vinden dat het beste in je naar boven haalt en je inspireert om verwachtingen te overtreffen, is niet altijd eenvoudig. Gelukkig kun je vaak al tijdens het sollicitatieproces inzicht krijgen in een organisatie.

Komt het proces chaotisch over? Dan is dat wellicht niet zomaar. Of gaat het juist héél erg volgens het boekje, zonder ruimte voor wat flexibiliteit? Dat kan betekenen dat de onderneming bureaucratisch en traag is, met weinig oog voor de individuele persoonlijkheid van haar werknemers. Dus ga je op sollicitatiegesprek, bereid dan zeker ook wat vragen voor over de bedrijfscultuur om erachter te komen of die past bij wat jij zou willen. Deze zes essentiële vragen zijn een goede richtlijn. 

1.    Waarom werk je hier graag?

Vraag je potentieel toekomstige collega’s wat ze leuk vinden aan het bedrijf. Dat helpt je bepalen of werknemers elkaar steunen en doorgroeimogelijkheden hebben. Krijg je niet de kans om met werknemers te spreken? Dan zegt dat ook al iets over de organisatiecultuur.

2.    Hoe laat komen werknemers gewoonlijk op kantoor en wanneer gaan ze weer naar huis? 

Officieel is de norm misschien 9 to 5, maar de realiteit kan volledig anders zijn. Deze simpele vraag zou je weleens een heel goed idee kunnen geven van de werk-privébalans en hoe het management omgaat met drukke periodes.

3.    Welke kwaliteiten waren doorslaggevend voor de vorige persoon die deze functie bekleedde?

Dit is soms een heel verhelderende vraag. Je komt niet alleen te weten wat de HR-manager zoekt, maar ontdekt ook of men het belangrijk vindt dat je bij de bedrijfscultuur past en hoe men over ex-teamleden spreekt.

4.    Wat had je graag geweten voordat je hier begon? 

Deze vraag levert vaak waardevolle antwoorden op van de HR-manager of potentiële collega’s. Het geeft hen de kans even na te denken over hun afgelegde weg bij het bedrijf en wat ze te weten zijn gekomen over de bedrijfscultuur. Bovendien helpt het je dezelfde fouten te vermijden.

5.    Wat maakt dit bedrijf anders dan de concurrentie?

Dit lijkt misschien een voor de hand liggende vraag waarop je verkooppraatjes te horen krijgt, maar het antwoord zegt veel over hoe het bedrijf zichzelf ziet. Waar zijn de werknemers trots op? Wat vindt het management het allerbelangrijkst?

6.    Wat zou je aan dit bedrijf veranderen als je kon?

Dit is een subtiele en verhelderende vraag. In plaats van te vragen ‘wat vind je niet leuk aan dit bedrijf?’, vraag je naar ideeën ter verbetering.

Kijk naast het stellen van deze vragen ook goed om je heen wanneer je rondloopt door het bedrijf. En vraag, voordat je een contractvoorstel aanvaardt, de mensen in je netwerk naar de reputatie van en de gang van zaken in het bedrijf. Door zelf de situatie te onderzoeken, krijg je een volledig beeld van de werkplek en niet alleen het perspectief van de bedrijfsleiding.

Er is geen pasklaar antwoord op alle vragen over de bedrijfscultuur van een potentiële werkgever. Denk na over je eigen prioriteiten, manier van werken en doelstellingen, leg ze naast die van het bedrijf en je weet snel of je kans van slagen hebt. Houd je ogen open, stel vragen en vertrouw op je buikgevoel wanneer je een potentiële werkgever evalueert. Zo maak je een onderbouwde beslissing over je volgende stap.

Meer tips ontvangen?

Benieuwd naar meer tips?

Meer blogposts...