CV maken

Uw CV is vaak het eerste document dat een toekomstig werkgever, een uitzendbureau of een werving- en selectiebureau te zien krijgt. Het is een belangrijk document dat meteen de juiste indruk moet geven. Tips om een perfect CV te maken? Lees snel verder.

 

Lengte: 2 pagina’s

Onderzoek door Robert Half wijst uit dat CV’s van twee pagina’s beter worden ontvangen dan CV’s van slechts één pagina. Het CV moet kort en bondig zijn, 1 pagina kan echter té kort zijn. Zorg dat uw ervaring, vaardigheden en competenties voldoende duidelijk zijn.

 

Format: omgekeerd chronologische volgorde

Noteer de meest recente ervaringen als eerste. Tenzij u kiest voor een thematisch CV, waarbij u begint met een samenvatting van uw competenties en opleidingen, gevolgd door uw werk verleden.

 

Lay-out: helder en stijlvol

Kies voor een zakelijke look: vermijd ‘creatieve’ lettertypes.

 

Inhoud

  • Verduidelijk ervaringen en resultaten
    Verduidelijk hoe u taken heeft uitgevoerd, wat de resultaten zijn en welke vaardigheden u daarbij heeft gebruikt.

  • Benadruk belangrijkste punten in de functie
    Onderschat de waarde niet van resultaten buiten uw vakgebied, dit laat zien dat u nog meer waardevolle vaardigheden bezit. Deze vaardigheden kunnen in een nieuwe functie wellicht van pas komen.

  • Voeg eventueel een samenvatting toe
    Begin uw CV of motivatie met een korte en objectieve samenvatting van uw meest relevante competenties en laat deze aansluiten op de functieomschrijving van de vacature. Op die manier heeft de lezer direct een goed beeld van uw persoon, toegespitst op de functie waar u op solliciteert.

  • Passende foto
    Indien u besluit een pasfoto toe te voegen, kies dan een passende foto waarop uw gezicht en uitstraling goed overkomen. Vermijd foto’s waar u anderen van af moet ‘knippen’.

 

Verzending

Vermijd zware bestanden. Het verzenden van je CV in PDF vorm is handig, omdat dit voor iedereen toegankelijk en makkelijk te openen is .

 

Hoe valt u op?

Een goed gestructureerd, inhoudelijk en helder CV is heel belangrijk bij een sollicitatie. Daarnaast zijn er een aantal trends waarmee u uw sollicitatie kunt versterken of waardoor u op kunt vallen tussen andere sollicitanten. Maak hier alleen gebruik van als dit bij u past en past bij het bedrijf of de vacature waarop u solliciteert.

  • Visueel CV
    HR-managers zien vaker zogenaamde visuele CV’s voorbij komen. Door middel van een visueel CV zijn ervaringen en informatie in één oogopslag te zien. Zorg dat de vormgeving van uw CV past bij de gewenste functie.

  • Online branding
    Door de opkomst van social media is de online aanwezigheid van veel mensen gestegen. Houd daarom rekening met wat u online zegt, aangezien veel van deze informatie openbaar is, kunt u daarmee uw online reputatie versterken of juist schade toebrengen.

  • Integreer referenties
    Met de opkomst van LinkedIn worden er steeds vaker online aanbevelingen geschreven. Deze overtuigende aanbevelingen kunnen zeker ook toegevoegd worden aan uw ‘offline’ CV.

 

Vacatures